A restrukturálás nem ér véget a vállalat tulajdonosai, menedzsmentje és hitelezői közti megállapodással. A komplex szerződésrendszer végrehajtása, a vállalat működési reorganizációja, az eredmények visszamérése több éves feladat, rengeteg buktatóval.
Több írásban foglalkoztunk azokkal a restrukturálási technikákkal (pl. itt, itt és itt), amelyek alkalmazásával sikerrel lehet megállapodni a hitelezőkkel a reorganizációra szoruló vállalat finanszírozásának átalakításáról. Szót ejtettünk arról is, hogy milyen tényezők megléte esetén van reális esély az adósságkonszolidációs megállapodás létrejöttére. Fontos aláhúzni azonban, hogy a legjobb, minden érintett fél üzleti érdekeit megfelelően kezelő megállapodás is csak egy lépés a végső cél, az új alapokra helyezett, átalakított és újfent eredményes vállalati működés hosszú, kacskaringós és akadályokkal teli ösvényén. A szerződésrendszer akkor fog valóban működni, ha a reorganizáció során együttműködő felek sérelmeiket és veszteségeiket félretéve a jövőre koncentrálnak, operatívan és rugalmasan reagálnak a felmerülő problémákra, feladatokra.
- Együttműködési kényszer
A reorganizáció csak akkor sikerülhet, ha a felek együttműködnek. Ezt a nagyon egyszerű állítást azonban a felek a legtöbbször elfelejtik. Az igazán zűrös esetekben minden kooperatív fél jövedelme (veszteség csökkenése) nagyobb, mint ha egymás „fejére állva” zárják a pozíciójukat. Van ugyan példa arra, hogy egyik-másik hitelező túlbiztosított helyzetben van avagy egy kisebbségi tulajdonos jelentős „zsaroló” potenciállal rendelkezik, de ezek csak akkor működnek, ha alkalmazójuk képes kiszállni az üzletből. Ellenkező esetben a kooperatív magatartás hiánya a többi fél hasonló reakciója miatt visszahat a jövőben.
- Paradigmaváltás
Az újrakezdés mindig nehéz, csakúgy mint valamit teljesen másképpen, kisebb méretben csinálni. Vissza kell ülni az „evezőkhöz”, minden folyamatot újra kell gondolni, a fékeket és a kontrollokat másképpen kell elhelyezni, a partnerek bizalmát meg kell erősíteni (esetleg vissza kell szerezni). A hitelezők helyzete sem egyszerűbb: profitot reméltek, most meg meg kell elégedjenek azzal, hogy pénzüket csak később, gyakran nem is teljes összegben kapják vissza. Mindez más hozzáállást kíván, miközben túl kell lépni a veszteségeken. Nehéz, de enélkül nem megy.
- Érdekeltség és biztosítékok
A reorganizáció lényege a vállalat profittermelő képességének a helyreállítása. Ha a jövőben megtermelendő profitot az egyik fél ki kívánja sajátítani, akkor elegánsan átlép azon a kérdésen, hogy együttműködésről van szó, amit a felek abban a hitben hoztak létre, hogy a jövőben ebből bevételük, hozamuk fog származni.
Fontos hozzátennem, hogy a kölcsönösség nem jelent egyenlőséget. Az nem működőképes, hogy csak a finanszírozó bank kapjon biztosítékokat az együttműködéssel kapcsolatban, illetve, hogy minden megtermelt készpénz adósságszolgálat formájában a bankokhoz vándoroljon a következő 10 évben, de az már adott helyzetben lehet jogos elvárás, hogy a cash-flow jelentős részét a finanszírozók kapják meg (főleg, ha veszteségek érték őket), illetve a cégvagyon tekintetében zálogjogot hozhassanak létre.
4. Fejlesztés
Gyakori hiba, sőt a végül sikertelennek bizonyuló restrukturálások egyik legfontosabb oka, hogy az érintettek a veszteségeik realizálása után túlzott ütemben „fejik” a céget, több forrást vonnak el, mint azt a hosszú távú cégérdek lehetővé teszi. Fejlesztések, állagmegóvó beruházások maradnak el, kevesebb forrás jut a nehéz időkben még fontosabb humán tőkére. A már említett paradigmaváltásnak az egyik legfontosabb eleme, hogy a restrukturálást támogató érintettek tényleges vagy kvázi tulajdonosaivá válnak a társaságnak, még ha ez egy kényszer is. Tulajdonosként viszont nagyon másképpen kell gondolkodni, mint szállítóként vagy bankként.
- Jövő, kilépés
Az együttműködési kényszer nagy úr, de a feleknek tudomásul kell venni, hogy semmi sem tart örökké. Hosszú távon más irányok, más üzleti lehetőségek is léteznek mindannyiuk számára. A megállapodásban foglalkozni kell a jövővel, két szempontból is:
a) Mi a cég jövőképe, hova kíván eljutni az együttműködés révén?
b) Mit szeretnének a felek a jövőben, hogyan léphetnek ki a közös vállalkozásból?
Mint minden komplex üzleti kérdés esetében, itt is igaz, hogy minden kérdést nem lehet előre szerződésben, pontos jogi technikákkal kezelni. De ha az elvek, az irányok és az ezektől való eltérés következményei tiszták, akkor ezekből levezetve nagyon sok probléma kulturáltan megoldható a reorganizáció évei alatt.