HTML doboz

HTML

A Reconcept

A Reconcept a magyar piacon egyedülállóan a válságba jutott és működési nehézségekkel küzdő, de megmenthető vállalkozások összetett pénzügyi problémáira nyújt hosszú távú megoldást.

RECONCEPT.HU

Reconcept Blog

Blog vállalati pénzügyekről és vállalkozással kapcsolatos gazdasági témákról, fókuszban a sikeres vállalkozás és az ehhez szükséges pénzügyi és üzleti struktúrák kialakítása, eredményes működtetése. Vélemények, tények, hírek, elemzések és ötletek, amelyek segítenek eligazodni az üzleti világban.

Kapcsolat

A bloggal kapcsolatosan felmerülő kérdéseivel, kéréseivel kapcsolatosan, keressen minket bizalommal az alábbi elérhetőségünkön: blog <k u k a c> reconcept.hu

Taxative blog

jalsovszky_uj_arany.png

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Házszabály

Olvasóink szabad vélemény-nyilvánítási jogát tiszteletben tartva, fenntartjuk a jogot a bejegyzéseinkre érkező hozzászólások moderálására, amennyiben azok:

  1. egyéneket, társadalmi csoportokat, kisebbségeket sértő vagy bántó, diszkriminatív, túlzóan obszcén, vulgáris kifejezéseket tartalmazó,
  2. jogellenes vagy jogsértő bejegyzések;
  3. a hozzászólások és hozzászólók szándékos megzavarására irányulnak; 
  4. szándékosan félrevezető jellegűek;
  5. tisztán politikai tartalmúak;
  6. a témához nem kapcsolódó, öncélú, szervezkedésre buzdító megnyilvánulások;
  7. sértik mások szerzői, szellemi alkotáshoz fűződő jogait;
  8. reklámnak és spamnek, illetve egyéb, rendeltetésellenes felhasználói magatartásnak minősülnek.

Moderálás

Bejegyzésre érkező hozzászólások moderálására a Reconcept Kft. a jogot fenntartja. A hozzászólás a beérkezéstől számított maximum 24 órán belül megjelenik. A hozzászólások, nem feltétlenül tükrözik a Reconcept Kft. véleményét, azok tartalmáért a társaság nem tehető felelőssé.

Jogi közlemény

Az oldalon és a bejegyzésekben közzétett információk, elemzések és következtetések tájékoztató jellegűek és nincsenek tekintettel az olvasók egyéni igényeire és adójogi helyzetére. A közölt adatok teljességéért, pontosságáért valamint aktualitásáért a Reconcept Kft. nem vállal felelősséget. A közzétett információk nem minősülnek továbbá tanácsadásnak (úgymint adó-, jogi- vagy egyéb tanácsadásnak), és ezáltal nem helyettesítik a társaságunk szakértőivel folytatott személyes megbeszélést. A jelen honlapon feltüntetett linkeken keresztül elérhető weboldalakon található információk alapján hozott, illetve az azokra alapozott üzleti döntésekből eredő károkért a Reconcept Kft. nem vállal felelősséget.

 

Az átlátható vállalat – mit-mikor-kinek?

Vállalati pénzügyeink sorozat – információ-áramlás a cég és partnerei között

2013.09.17. 11:30

 

Átláthatóság és üzleti titok – e két kulcsfogalom között egyensúlyozva kell a cégvezetőnek eldöntenie, melyik partnerével milyen információt oszt meg vállalatáról. Mit kell tudnia a munkatársaknak, üzletfeleknek, a banknak vagy éppen az újságírónak? És mit nem?

 

Minden vállalat körül kirajzolódik az érintettek köre (stakeholderek), amely tulajdonképpen egy hálózat: velük közösen dolgozik a cég és próbál üzleti eredményeket elérni. Ez a hálózat akkor működhet sikeresen, ha a felek átlátják és értik egymás működését – ezt nevezzük transzparenciának. Minden hiányzó információ növeli a felek üzleti kockázatát, ami mint látni fogjuk költségnövekedést, így eredménycsökkenést okoz.

Másfelől viszont minden érintett egyúttal más hálózatoknak is tagja, amelyek akár ellenérdekeltek is lehetnek (pl. egy szállító több versenytársnak is értékesíthet), ez pedig veszélyt jelenthet az információk bizalmas kezelése szempontjából. Vagyis a transzparencia, mint alapérték mellett megfelelő információ-áramlási szabályokra, korlátozásokra (ún. „kínai falakra”) van szükség, annak érdekében, hogy mindenkihez a megfelelő csatornán keresztül a megfelelő tartalom jusson el. Se több, se kevesebb.

Lássunk néhány tipikus érintettet!

Munkatársak

A munkatársakat a „belső kör” tagjainak tekinthetjük, hiszen ők általában kizárólagosan a cégnél folytatnak üzleti tevékenységet. Ha ez így van, akkor az üzleti folyamatok, a fontosabb stratégiai döntések kommunikálása, az eredmények bemutatása nemcsak szükséges, hanem jótékony hatású is; a „bevonó” vállalatvezetés révén motivációs eszközként szolgálhat és minden bizonnyal pozitív hatással lesz a munkavégzésükre.

Üzletfelek, együttműködő partnerek

Az üzletfelekkel minden olyan információt meg kell osztani, amely a velük kötött üzlet feltételeit, kockázatait valószínűleg vagy bizonyosan befolyásolja. Mindennapos példaként kell megemlíteni a fizetési nehézségek kérdését. Sok cég, amikor érzékeli, hogy gond van, egyszerűen „homokba dugja a fejét”, rossz esetben szándékosan nem kommunikál, még rosszabb esetben viszont félrevezető információkat ad szállítóinak, hitelezőinek.

A közvetlen károk mellett ennek végső soron a nemzetgazdaságra vetítve is hatalmas ára van – ez az egyik legkomolyabb informális tranzakciós költség, ami az üzleti tevékenységet sújtja. Minden üzleti vállalkozást érint, még ha tudatosan nem is számol vele.

A nem átlátható üzleti viselkedés ára, hogy a gazdasági szereplők „ceruzája vastagabban fog”, amikor egy adott partnerrel kötendő üzletet áraznak. Tudják vagy csak érzik, hogy minél több ilyen megállapodásuk van, annál nagyobb az esélye, hogy futniuk kell a pénzük után. A futás helyett viszont biztosabb, ha a jövőbeli veszteséget a többi partnerrel fizettetik meg.

A bank

A bankok sokat kérdeznek, ami persze érthető. Az már kevésbé, hogy a sok kérdés sok esetben ismétlést is jelent. Külön probléma ez akkor, ha egy kisvállalatról van szó, akinél a válaszokat a legdrágább és legszűkebben igénybe vehető erőforrásnak, a tulajdonos-ügyvezetőnek kell megadnia.

Felmerül egy kérdés; mi minősül már túlzott mértékű kíváncsiskodásnak? Üzleti titokra lehet hivatkozni, csak kérdés, hogy szerencsés-e.  Lehetnek egy vállalatnak olyan információi, amelyeket féltett kincsként kell őrizni, de ha ez tényleg kulcsmomentum az üzleti sikerhez és a készpénztermeléshez, akkor is meg lehet találni a módot arra, hogy a bank információt kapjon. Ez lehet titoktartási megállapodás, a részletek teljes körére nem kiterjedő bemutatás. Egy a lényeg: a banki információéhséget – ha keretek közt is, de – célszerű kiszolgálni, főleg ha a vállalkozás finanszírozást is kér a számlavezetés mellett.

Újságírók

Akár foglalkozik egy vállalat a médiával, akár nem, az újságírók léteznek, és ha számukra érdekes dolgot tudnak meg a vállalkozásról, akkor bizony megírják.

Kommunikációs stratégia kérdése, hogy mennyire legyünk nyíltak a médiában, mennyire „álljunk szóba” az újságírókkal. Ha cégünk úgy dönt, hogy nyilvánosan kommunikál, akkor annyit osszunk meg, amennyit bárki másnak is elmondanánk. Ehhez társul a PR-jellegű kommunikáció, amikor üzleti céljaink érdekében üzenünk is a célcsoportjainknak.  Az újságíróra tekintsünk, mint egy csatornára, mint a blogra, a webre vagy a cégbírósági adatbázisra. Neki is meg kell kapnia a szükséges információkat. Arra azonban számítsunk, hogy a médiamunkás is ember, aki saját értelmezést adhat az elmondottaknak, más szempontból nézheti ugyanazt, így esetleg torzulhat az információ.

Nem tartom helyesnek, ha viszont kizárólag a sikerekről beszélünk a sajtóban. Minden cégvezető élt át kudarcokat, a vállalat életében is akadnak bizonytalanságok.  Ám ezek egy része is ügyesen felhasználható, bemutatva és elemezve a döntéshez vezető utat, boncolgatva a miértet.

Szólj hozzá!

Címkék: bank információ partner vállalat munkatárs átláthatóság transzparencia fizetési nehézség üzleti titok

A bejegyzés trackback címe:

https://reconcept.blog.hu/api/trackback/id/tr455519701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása