Kevesen élnek ma még az interim menedzsment eszköztárával Magyarországon, de az angolszász üzleti kultúrából érkező megoldás egyre divatosabb lesz – hiszen szükség van rá. Kinek segít, milyen előnyökkel jár a „beugró” menedzser?
Az interim menedzsment alatt az adott vállalat vagy divízió speciális fókuszú, korlátozott idejű, célorientált irányítását értjük. A definíció mindegyik eleme hangsúlyos. A menedzser átfogó, irányítási és döntéshozatali jogosultságot kap a teljes vállalat vagy – nagyvállalat esetén – legalább egy divízió felett. Ennek megfelelően a menedzsert legtöbbször a tulajdonosok bízzák meg, hisz ők tudják kitűzni a célt, valamint a kiválasztottat felhatalmazni a megfelelő vezetői jogosultságokkal. A megbízatás átmeneti, legtöbbször 1-2 év határozott időtartamra szól. Célját tekintve mindig fókuszált; egy bizonyos projekt vállalati szintű végrehajtása, szervezeti átalakulás, összeolvadás, tőzsdére lépés levezénylése, vagy éppen a válságot követően divatossá vált „turn-around”, azaz stratégiai irányváltás menedzselése. Létezik olyan interim megbízás is, amely még ennél is kisebb területre koncentrál, és például csak a pénzügyek vagy az értékesítés átalakítását célozza meg.
Magyarországon az interim menedzsment a válság következében vált ismertté. Nem véletlenül, hiszen számos üzleti vállalkozás szembesült addig nem látott problémákkal, amelyek kezelése szervezeten kívüli, speciális erőforrás bevonását igényli: a piaci keresleti sokk, a megugró követelésállomány, a banki finanszírozási piac kiszáradása és a volatilis deviza árfolyamok minden szereplőt negatívan érintettek. Ugyanakkor a tankönyvi megvalósulásában viszonylag ritka jelenségről beszélünk hazánkban, a Budapest Business Journal felmérése szerint 250–300 interim menedzser tevékenykedhet Magyarországon. Az utóbbi időben leginkább a multinacionális vállalatok leányvállalatainál (pl. bankok, FMCG iparági szereplők) láttunk példákat bevetésükre. Ez is mutatja, hogy a szolgáltatás az angolszász üzleti kultúrából szivárog Kelet-Európa felé.
A vezetési tanácsadáshoz és a szakértői támogatáshoz képest a legmarkánsabb különbség, hogy az interim menedzsment esetén a megbízás idejére munkáltatói/munkavállalói jogviszony alakul ki a társaság és a menedzser között. Fontos jellemző ez, hiszen a szervezetben betöltött vezető beosztása révén megteheti a szükségesnek ítélt intézkedéseket, és a végrehajtást is kontrollálhatja. Eszköztára tehát bővebb a szervezeti szempontból „külsős” tanácsadók, szakértők lehetőségeinél. Mindez azt is megkönnyíti a menedzser számára, hogy sikerdíjért vagy célprémiumért dolgozzék.
Az interim menedzsment alkalmazásának előnyei: objektív, friss szemléletű és kompetens vezető nyúl a problémához, aki feladatorientált, fókuszált és intenzív vállalatirányítást valósíthat meg, hisz a megbízása eleve határozott idejű, így nem vesz részt a céges pozícióharcokban.